söndag 9 mars 2014

Hampus syr fleece-mössor

Hampus har gjort en fleece-mössa på syslöjden och blivit inspirerad att göra fler. Han sydde två stycken som han gav bort till sina kusiner Vincent och Rasmus.


Mössan Hampus har sytt en mössa till sig själv på textilslöjden i skolan.
En mössa till Rasmus som Hampus har sytt hemma.

En mössa till Vincent som Hampus har sytt hemma.

söndag 16 februari 2014

Hampus Pop-up-kort till Oliver



I en film visar Hampus upp det Pop-up-kort han har gjort till sitt kusinbarn Oliver med anledning av hans 1-års dag.

Hampus har gjort pop-up samt förgrund. Pappa James har gjort bakgrund och mamma Charlotte har gjort bokstäverna på kortets framsida.

lördag 29 juni 2013

Nylonblommor


Hampus tittade på SVT:s Sommarlovsmorgon där det var en flicka som visade hur man gör blommor av ståltråd och nylonstrumpor. (Se här t.o.m. 27 juni 2014). Detta triggade igång Hampus och han vill verkligen testa hur man gör - testa tekniken. En blomma (som inte finns med på bild) använde han för att dekorera en födelsedagspresent.




Utöver kasserade nylonstrumpor i olika färger behöver man sax, avbitartång, spetstång, ståltråd i tre tjocklekar. Den tockaste använder vi som stjälk, den mellantjocka till stomme för kronbladen och den tunnaste till för att surra fast nylontyget på kronbladsstommen och därefter kronbladen på stjälken samt till pistiller med indianpärlor. Se även instruktionsfilm längst ner.




tisdag 4 juni 2013

Lekfulla Garnbollar

GRATTIS på födelsedagen RASMUS!

Vi har skickat dig en pysselpåse med material så att du kan göra dina egna garnbollar. Här under hittar du en instruktionsfilm för hur du gör din egen garnboll. Tyvärr hade vi lite tekniska problem så vi kunde inte göra filmen helt färdig. Men det kommer en fortsättning som visar hur du gör färdigt din garnboll.

Hälsningar Hampus & Charlotte


onsdag 8 maj 2013

Broderad fotbollskudde


Hampus har broderat denna kudde. På sy slöjden skulle de prova på att brodera med korsstygn. Hampus ville brodera en fotboll - och han valde det största broderiet av alla i klassen. På sitt broderi lade han även till ordet "FOTBOLL" samt broderade grönt gräs. Han hade en idé om att broderiet skulle bli framsidan på en liten kudde. Kudden blev klar i början av maj 2013 och fick en baksida av grönt tyg.


tisdag 11 december 2012

Vintrig sockerbitsborg


Hampus och jag bygger varje år vintriga sockerbitsborgar. De har vi som pynt hemma men vi brukar också göra ett helt gäng sockerborgar med en julhälsning som vi kan ge bort på något glöggparty eller som present till pedagogerna på Hampus dagis/skola. Vi brukar ge bort sockerborgarna med ett batteridrivet värmeljus, eftersom socker är brandfarligt och det finns en risk att värmeljus kan övertända.


Hampus 3 år bygger sockerborg. Roligt med färgad glasyr.
Första året vi gjorde sockerborg gjorde jag en alldeles för stor grund vilket resulterade att det gick åt en faslig mängd sockerbitar för en enda borg. Dessutom hann Hampus tröttna innan det blev färdigt. Nu gör vi mindre sockerborgar men dessto fler.

Hampus 10 år bygger sockerborg.
Gör så här: 

Det går åt ungefär 80 sockerbitar till en sockerbitsborg - så som vi gör dem, se här under. Ett sockerpaket med snabbitsocker innehåller 280 sockerbitar och räcker till 3 sockerbitsborgar.

Som bottenplatta brukar jag ha riktigt hård vit kartong som är 4 mm tjock. Bottenplattan brukar jag skära till så att den är ungefär 17 x 13 cm. Då blir det plats över om man vill skriva en julhälsning på bottenplattan med silverpenna.

Blanda glasyr på en äggvita, några droppar ättika för att glasyren inte ska gulna och så mycket florsocker som gör att glasyren får en lagom konsistens. Den ska inte rinna och den ska inte vara för torr så att sockerbitarna inte klarar av att suga åt sig glasyren. Vill man ha en sober och stilren sockerborg har man vit glasyr. Små barn kan tycka det är roligt med glasyr i olika färger. (Borsta tänderna efter sockerborgsbyggandet!)


Lagom storlek är 12 sockerbitar i en cirkel. Ta bort två bitar om ni vill ha en dörröppning. På andra varvet lägger man bitarna över skarven på förgående varv. På var sin sida om dörröppningen behöver man en halv sockerbit som man delar med en vanlig matkniv.


Om man har valt att ha dörröppning är det bra om man innan man har börjat bygga, gör en eller flera, något svängda balkar av tre sockerbitar som man "limmar" ihop med glasyr och som får torka på en bit plast.



På fjärde varvet lägger man på balken över dörröppningen. Stötta för säkerhetsskull med en pelare av tre sockerbitar. 


På sjunde varvet lägger man bara sockerbitar över varannan skarv. På toppen av varje sockerbit fäster man en silverkula av socker med lite glasyr.

OBS! Socker är eldfängt. Om du vill använda sockerborgen som sljuslykta ska du använda batteridrivna värmeljus i sockerborgen. Då kan barnet t.o.m. ha sin ljuslykta på sitt rum. :-)








söndag 2 december 2012

Pepparkakshjärtan i filt


Eftersom vi har ett gatuhus tycker jag om att göra det fint i våra fönster. Under några år försökte jag med riktiga pepparkakshjärtan i våra fönster men det fungerade inte alltid så bra. Därför fick jag en idé om att göra ett alternativ i filt och bomullsband. Jag tycker det är ganska genuina material så det känns ändå okej. (Pepparkaksdoften kan man fixa genom att lägga in några färdigköpta pepparkakor i svag ugnsvärme.)

Jag har använt kraftig filt som är 5 mm tjock, sicksackband av vit bomull samt rött bomullsband. Allt finns att köpa hos Panduru Hobby. Som mall använde jag en jättestor pepparkaksform i metall och sedan klippte jag ut mina hjärtan med sax. Bomullsbanden klistrade jag fast med textillim. Hål för rött band gjordes med håltång. Mina filthjärtan är 20 cm höga och 19 cm breda.