onsdag 28 november 2012

Kalendergran för nedräkning till julafton


Som lärare brukade jag låta mina elever få göra denna uppskattade kalendergran. Jag gillar att skapa saker som har någon form av funktion. Med denna gran räknar man ner dagarna fram till den 24 december. När det äntligen är julafton har julgranen nått upp till stjärnan. Idén har jag fått från något håll, men jag kommer inte ihåg var. Barnen i skolan fick göra en mindre modell än min egen som är i dubbel storlek. Jag tycker om saker som fyller lite mer.

Material: grön, brun och gul plakatkartong, häftapparat, limstift, tejp, guldpenna, rött band, paljetter.

Datumremsan i brun kartong är 4 cm bred och 113 cm lång. Flera längder har skarvats ihop med limstift och en tejpbit på baksidan. Datumsiffrorna är skrivna med guldpenna.

Min gran är 43 cm hög och 35 cm bred längst ner. Man kan göra en mall till barnen men jag tycker det är roligare om barnen ritar sin egen gran på en bit rektangulär grön kartong. Men då är det viktigt att instruera så att de fyller hela kartongbiten. Man kan göra hjälplinjer från mitten i överkant ner till varje hörna i nederkant.

Sjärnan i gul kartong är fastsatt med en häftklammer så att grantoppen kan löpa inunder stjärnan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar